Adjiedj Bakas, één van de meest toonaangevende trendwatchers van Nederland: ,,Met het oog op een onzekere toekomst hebben de mensen thuis nu meer behoefte aan gezelligheid en troost’’. Bakas denkt dat het collectieve beeld van het Huilende Jongetje als huischerubijntje binnen deze trend op een meer eigentijdse manier terug zou kunnen keren in het interieur. De digitaal bewerkte beelden welke Byfrank heeft laten schilderen in China is hier een voorbeeld van.

,,De behoefte aan huiselijke gezelligheid is terug, de tijd van de hele strakke inrichting is voorbij’’, aldus Adjiedj Bakas, één van de meest toonaangevende trendwatchers van Nederland: ,,Met het oog op een onzekere toekomst hebben de mensen thuis nu meer behoefte aan gezelligheid en troost’’. Bakas denkt dat het collectieve beeld van het Huilende Jongetje als huischerubijntje binnen deze trend op een meer eigentijdse manier terug zou kunnen keren in het interieur.

Het Huilende Jongetje met de Blauwe Sjaal is een portret van de Italiaan Bruno Amadio. Als reproductie werd de afbeelding in de jaren zeventig wereldwijd zo algemeen in interieurs aangetroffen dat het een collectief icoon is geworden. ,,Wel alleen in de christelijke wereld’’, merkt Bakas op in de film Waarom Huilt dat Jongetje Toch? van de Leidse filmmaker Michiel Keller. Naast interesse van de VPRO, heeft ook Museum Booijmans van Beuningen intenties om de film te tonen, waarbij het Rotterdamse museum overweegt een tentoonstelling in te richten over het portret van het Huilende Jongetje en andere soortgelijke volkskunstplaten, zoals het Zigeunermeisje en het Paardenlandschap. Naast de origineel vervaardigde schilderijen is er ook met de Nederlandse kunstenaar Frank van Dijk contact gelegd om kunstwerken uit zijn serie Hollands Verdriet in de thema-expositie op mogen te nemen.

,,De landschappen uit de Gouden Eeuw komen ook terug’’, aldus Bakas: ,,Maar dan op een meer campy manier. De wijze waarop Frank van Dijk portretten als het Huilende Jongetje hernieuwd heeft vormgegeven in handvervaardigde olieverfschilderijen is gewaagd, en bovendien ontdaan van de truttigheid zoals we de beelden kennen.’’ Van Dijk heeft de bekende afbeeldingen geplaatst in een meegeschilderde driedimensionale context met lijst en behang. In sommige gevallen worden de volksplaten zelfs getoond in een museale setting, inclusief toeschouwer.’’

Cherubijntje
Bakas is van mening dat het Huilende Jongetje eeuwigheidswaarde heeft. Volgens de vooraanstaande trendwatcher is er altijd markt voor melancholie geweest, tenminste binnen de christelijke cultuur. Bakas: ,,Binnen andere geloofsculturen zijn deze afbeeldingen niet populair geworden.’’ Bakas vergelijkt het portret van het huilende jongetje met de cherubijntjes uit de Renaissance. ,,De tijd waarin het portret massaal werd opgehangen, was in de tijd van de secularisatie. In plaats van het altaar in de kerk fungeerde het portret als een soort huischerubijntje. Bovendien heeft het portret iets van hoop in zich. In de jaren zeventig was men bang; het was de tijd van de Koude Oorlog. Ook nu blijkt dat de mensen bang zijn voor de toekomst. Met de behoefte aan huiselijke geborgenheid, en tevens de terugkeer van kleur in het interieur, is er opnieuw plaats voor een herwaardering van het Huilende Jongetje. Met name op de manier waarop Byfrank deze heeft vormgegeven.’’

Adjiedj Bakas in dertig landen
Adjiedj Bakas behoort tot de Top-5 trendwatchers van Nederland. Bakas adviseert vele bedrijven en wordt met zijn optimistische visie beschouwd als een grote bron van inspiratie in deze turbulente tijden. Zijn bekende motto is: ‘Tegenwind zorgt ervoor dat een vlieger omhoog komt’. Hij is schrijver van diverse megabestsellers die wereldwijd in vele tientallen zijn uitgegeven, waaronder in Hong Kong, Israël, Griekenland, Frankrijk, Nieuw Zeeland, Kenia en Irak. Door het trendmagazine en trendplatform Second Sight is Bakas verkozen tot Trendwatcher of the Year 2009.

Tekst: Hendrik Jan Tjoelker

Related Projects